جام جم آنلاین / رئیس هیئت مدیره كانون كارفرمایان خدماتی كشور : احتمال افزایش 20 درصدی مزد كارگران

احتمال افزایش 20 درصدی مزد كارگران

رئیس هیئت مدیره كانون كارفرمایان خدماتی كشور از احتمال افزایش 18 تا 20 دردی حداقل دستمزد سال آینده كارگران خبر داد و گفت: پیشنهاد جدی امسال كارفرمایان اختصاص سبد ویژه كالا به كارگران است.

محمد انتظامی در ارتباط با تعیین حداقل دستمزد سال آینده از سوی شورای عالی كار، با بیان اینكه متاسفانه شیوه تعیین حداقل دستمزد در سال هایی كه به سبك فعلی انجام شد دیگر نمی تواند جوابگو باشد، گفت: در تمام سال هایی كه شورای عالی كار دستمزد تعیین كرده است، كار به نتیجه مطلوبی نرسید.

رئیس هیئت مدیره كانون كارفرمایان خدماتی كشور، اظهار داشت: با اینكه در اسفندماه هر سال به حداقل دستمزد كارگران افزوده می شود، اما از فردای آن روز قدرت خرید افزایش مزد از بین می رود و با رشد قیمت ها عملا مصوبات شورای عالی كار بی تاثیر می ماند.

انتظامی با بی اثر خواندن شیوه تعیین مزد در شورای عالی كار، افزود: با اینكه معیشت نیروی كار تضعیف شده است، توان كارفرمایان نیز به دلایلی مانند تحریم ها و شرایط اقتصادی افت كرده است.

وی با اشاره به اینكه امروز بسیاری از كارگران باكارفرمایان خود به دلیل مشكل تامین نقدینگی مدارا می كنند، بیان داشت: اگر بیاییم به جای افزایش مزد به سبك فعلی، سبك كالا تعریف و به كارگران واگذار كنیم، قطعا به تقویت معیشت نیروی كار و بهبود بهره وری منجر می شود.

این مقام مسئول كارفرمایی كشور، ادامه داد: پیشنهاد ما این است كه از سوی سازمان تامین اجتماعی كه هزینه های آن از سوی كارگران و كارفرمایان تامین می شود و تاكنون كاری جز بازنشستگی و درمان برای كارگران انجام نداده است، سبدهای ویژه كالایی برای كارگران طراحی و ارائه كنیم.

وی اظهار داشت: باید از سوی تامین اجتماعی برای تامین معیشت و بهبود زندگی نیروی كار، سبدهای كالایی به صورت ماهیانه تهیه و به كارگران ارائه شود. این سبدها می تواند شامل اقلام پرمصرف و هزینه بر خانوار از جمله برنج، گوشت، مرغ، حبوبات، لبنیات و غیره باشد.

انتظامی تاكید كرد: علاوه بر حمایت از بهبود معیشت خانوار كارگری، آن افزایش های معمول سالیانه دستمزد نیز می تواند اتفاق بیافتد كه در مجموع شاید بتوان امیدوار بود در زندگی كارگران تغییراتی ایجاد شود.

وی با بیان اینكه امروز دیگر افزایش های سالیانه حداقل دستمزد جواب نمی دهد، گفت: دولت به عنوان شریك اجتماعی باید اجازه بدهد كارفرما اشتغال زایی كند ولی مشكلات معیشتی نیروی كار را می توان از سوی تامین اجتماعی پیگیری و حل كرد.

این مقام مسئول كارفرمایی كشور تصریح كرد: می توان با برنامه ریزی برای دارندگان دفترچه های بیمه تامین اجتماعی، سبد ماهیانه كالایی طراحی و به كارگران ارائه كرد. البته این موضوع جدا از آن برنامه دولت است كه این روزها گفته می شود.) مهر(

 

 

انتهای خبر

 

 

 

لینک خبر :    http://jamejamonline.ir/NewsPreview/943926498831540143

 


تاريخ خبر : ۱۳۹۱/۱۲/۶
منبع : جام جم آنلاين

فایلهای ضمیمه